SAMOUCZEK: owoce w diecie

Mówi się, że owoce są bardzo zdrowe i jest w tym dużo prawdy, ale… wszystko zależy od tego kiedy, jak często i po jakie owoce sięgamy w ciągu dnia.

To, o jakiej porze dnia zjemy owoce istotnie wpływa na nasz organizm, a przede wszystkim na naszą masę ciała.
Owoce są bogatym źródłem witamin, minerałów, błonnika, ale zawierają również cukry proste m.in: fruktozę i sacharozę. Cukry zawarte w owocach wpływają na procesy glikolizy w organizmie.

Co to znaczy?
Różne owoce charakteryzują się różnym IG (indeksem glikemicznym), czyli przyswajalnością cukrów prostych. Im wyższy IG, tym w konsekwencji prowadzi to do większego wyrzutu insuliny. Insulina przyśpiesza proces glikolizy, czyli zamiany cukru w tłuszcz. Dlatego też spożywane w nadmiarze mogą być jednym z wielu czynników wpływających na gromadzenie się w naszym organizmie tkanki tłuszczowej.

Jak szybko są metabolizowane owoce?
Warto wspomnieć o tempie trawienia owoców, które wpływa też na przemianę wspomnianej glikolizy. Do strawienia owoców organizm wykorzystuje najmniej energii w porównaniu do trawienia posiłków białkowych, tłuszczowych czy z węglowodanami złożonymi. Po zjedzeniu np. jabłka jest ono już po 20–30 minutach przesuwane poprzez pracę mięśni żołądka do jelita (dwunastnicy), gdzie zaczyna się jego właściwe trawienie. Dlatego ważne jest, aby nie jeść owoców bezpośrednio po posiłku ponieważ nie zostanie on od razu przesunięty do jelita i zacznie kwaśnieć i fermentować w żołądku, stąd też często po poobiednim deserku, składającym się z owoców odczuwamy uczucie wzdęcia. Duży wpływ na trawienie i opuszczenie żołądka przez owoce ma to, co jedliśmy wcześniej.

  • Jeśli jedliśmy surowe warzywa – muszą upłynąć 2 godziny
  • Jeśli jedliśmy węglowodanowy posiłek z dużą zawartością tłuszczu, ale bez mięsa – 3 godziny
  • Jeśli jedliśmy posiłek z mięsem – 4 godziny

Dodatkowo owoc zjedzony po posiłku na deser, np. po upływie kilkudziesięciu minut, podniesie zarówno kaloryczność, jak i IG całego dania, co może wpływać na powstawanie nadmiernej tkanki tłuszczowej.

Owoce w czasie odchudzania
Ze względu na bogatość witamin i cukrów prostych najkorzystniej jest jeść owoce w godzinach rannych, na 2 śniadanie lub kolejny posiłek w pracy.
Nie jest wskazane spożycie owocu jako przekąski pomiędzy posiłkami. Ze względu na IG, który wpływa na uczucie głodu. Po zjedzeniu owocu glukoza we krwi szybko wzrasta, ale i również szybko zostaje obniżona, co wpływa na powrót uczucia głodu. Zatem lepiej dodać coś do owoców, aby też zmniejszyć skutki wysokiego IG niektórych owoców i aby uniknąć kolejnego podjadania w zbyt krótkim odstępie czasu. Dodajmy więc do owoców np.:
Jogurt z migdałami, zróbmy pożywny koktajl na śniadanie lub do pracy na 2 śniadanie przed południem (zmiksowane z jogurtem, serkiem lub kefirem)
Unikaj podjadania owoców w godzinach wieczornych i/lub przed snem. Tu po raz kolejny wrócę do wysokiego IG i w ogóle cukrów prostych. To właśnie cukry podczas snu lub tuż przed będą metabolizowane do tłuszczu gromadzonego w tkance podskórnej. Niestety taka jest nasza fizjologia i to w godzinach wieczornych i nocnych organizm spowalnia swój metabolizm, przygotowując się tym samym do regeneracji i odpoczynku.

Zobacz również: Wiosenny detoks

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Jakie węglowodany jeść na diecie? Jakie ryby jeść podczas odchudzania? Migdały – idealne orzechy dla osób na diecie Fit Wielkanoc: jajka na trzy sposoby Pasztet idealny z zielonej soczewicy z rozmarynem i żurawiną Dlaczego warto jeść jajka na diecie? Zdrowy krem czekoladowo-orzechowy Przepis na dietetyczny żurek Mocno wędzony pasztet z kaszą jaglaną, kiszoną kapustą i grzybami Fit babka Trzymaj linię na Wielkanoc Niezdrowe skutki jedzenia zdrowej żywności Fit Wielkanoc: przepis na majonez z serka wiejskiego Ciasteczka owsiane Co na deser może zjeść sportowiec? 5 fit śniadań z płatków owsianych Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku

Popularne w tym tygodniu:

6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) Jakie węglowodany jeść na diecie? Dlaczego warto jeść jajka na diecie? Brownie z batatem i rodzynkami Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Pomysły na zdrowe bezmięsne obiady Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia? Desery z kaszy jaglanej Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Jakie ryby jeść podczas odchudzania? Co może ci się przytrafić po odstawieniu kawy?