Piramida żywieniowa – nasz alfabet zdrowia

Piramida żywieniowa co jakiś czas się zmienia. Przechodzi różnego typu przekształcenia.W zależności od tego jak rozwija się nasza wiedza w kwestii żywienia. Nadal poznajemy sekrety ludzkiego działa i jego reakcji na otoczenie.Żywienie i jego wpływ na nasze zdrowie są cały czas kwestiami poddawanymi różnym badaniom i analizom. Jakiś czas temu Instytut Żywności i Żywienia opublikował nowe informacje dotyczące piramidy zdrowia. Występuje tam kilka istotnych zmian.

JAK I DLACZEGO – NOWOŚCI W PIRAMIDZE ŻYWIENIOWEJ

Na pierwszym miejscu – warzywa, owoce i woda. Te pierwsze powinny przeważać i powinny być zróżnicowane. Nie ma lepszego sposobu na uzupełnienie składników odżywczych niż codzienna porcja smacznej zieleninki. Ziemniaki, buraki, seler, marchew, pietruszka, szpinak itp. Produkty te mogą, a nawet powinny stanowić jeden z trzonów diety przez cały rok. Inne warzywa należy dodawać do menu sezonowo, np. dynię, cukinię.

Owoce – to jedna z podstaw codziennego jadłospisu. Zadbajmy, by były w dużych ilościach naszymi przekąskami między podstawowymi śniadaniem, obiadem, a kolacją.

Poziom wyżej uplasowały się produkty mączne, takie jak makarony i pieczywo, oraz produkty zbożowe, takie jak kasze i ryż. Co ciekawe, nastąpiła tutaj pierwsza poważna zmiana, ponieważ od zawsze to one stanowiły zalecaną podstawę diety. Niezmiernie cieszy mnie fakt, iż w końcu zrozumiano, że to często tylko węglowodany, które choć ważne, to jednak nie powinny stanowić podstawy żywienia. Szczególnie te przetworzone w postaci białych bułek i drożdżówek.

Trzecia kategoria to nabiał i produkty mleczne. Zaleca się spożycie około pół litra mleka dziennie, ale oczywiste jest, że mleko wcale nie jest takie zdrowe, zwłaszcza po osiągnięciu przez nas określonego wieku i przypadku występowania pewnych chorób. Sery, jogurty, śmietanka – najlepiej przetworzone w jak najmniejszym stopniu polecam kupować od gospodarzy (a nie w kartonie) i samodzielnie robić z nich smaczne pasty do kanapek (np. ze szczypiorkiem).

Piętro wyżej są mięso i jaja (przede wszystkim drób), rośliny strączkowe i zioła, których spożycie powinno być nieco ograniczone. Osobiście uważam, że na tym poziomie powinno się pojawić wyłącznie mięso (i to wieprzowe oraz wołowe, gotowany drób można jeść częściej), a ograniczenie roślin strączkowych, jaj oraz ziół uważam za duży błąd. Ostatnie badania naukowe dowodzą, że i one stanowią bardzo ważny element naszej zdrowej piramidy dla każdego organizmu.

Podobnie wygląda sytuacja z orzechami i nasionami, a także innymi tłuszczami roślinnymi, które ze względu na cenne właściwości należy wprowadzić w szerszym kontekście do naszej codziennej diety. Na przedostatnim piętrze jest także kawa i herbata, ale… bez cukru! To się chwali, choć autorzy mają raczej na myśli herbatę czarną. Biała, zielona i czerwona – to samo zdrowie, o czym już niebawem napiszę.

Sport – ważny element i piramidy zdrowia

Co również bardzo istotne, na samym dole tabeli, jeszcze przed warzywami i owocami, widnieją wizerunki postaci uprawiających różnorakie dyscypliny sportu. Instytut Żywności i Żywienia zaleca wszystkim, którzy chcą zadbać o swoje zdrowie i kondycję, minimum 30 minut codziennej aktywności, do czego i ja zachęcam.

Bieganie, brzuszki, przysiady, rower, pływanie, spacery, dyscyplin, a nawet ćwiczeń, które można wykonywać niejako mimochodem jest bardzo dużo.

WAŻNE WNIOSKI!

Bardzo ważne jest także to, że tzw. „piramida żywieniowa” stanowić powinna nie tyle szczegółowy wyznacznik optymalizacji żywienia, co wskazówkę. Nie wolno zapominać o tym, że każdy reaguje inaczej, nie każdy może spożywać dane produkty (np. osoby które nie tolerują laktozy lub cierpią na tzw. zespół jelita drażliwego). Piramida jest podstawą, bazą, fundamentem, na którym należy stworzyć własną tabelę żywieniową dostosowaną do chorób, trybu życia i upodobań żywieniowych.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? FIT ciasto czekoladowo-buraczane bez mąki pszennej 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej

Popularne w tym tygodniu:

Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Syrop na problemy z tarczycą. Wspomaga utratę wagi Proste metody, które pomogą na nieszczelne jelito Przeszedł na wegetarianizm. Jego ciało zmieniło się nie do poznania Oto co dzieje się z twoim ciałem po zjedzeniu imbiru Mity żywieniowe, w które wierzą nawet dietetycy Napój, który oczyszcza wątrobę. Przepis Anny Lewandowskiej Chcesz żyć dłużej? Postaw na pikantne posiłki – zapewnią zdrowie i długowieczność Co dzieje się w organizmie, gdy rezygnujesz z mięsa Starożytne sposoby na odkwaszenie organizmu Produkty, które sieją spustoszenie w twoich jelitach 4 typy twarzy, które mówią o twoich błędach żywieniowych