DYNIA – HIT JESIENI?

Dynia to chyba najpopularniejsze warzywo okresu jesiennego. Każdy z nas najlepiej kojarzy dżemy i zupy z dyni jako przetwory. Dzisiaj zapraszam Was do przeglądu i poznania różnych jej rodzajów. Opiszę Wam także właściwości zdrowotne tego miłego pomarańczowego”olbrzyma” dietetycznego.

TROPIKALNA BOMBA ZDROWIA

Chyba mało kto z nas się spodziewał, że ojczyznami pochodzenia dyni są kraje subtropikalne czyli: Afryka, Azja, Ameryka i inne gorące klimatycznie miejsca.

Historyczne fakty mówią nam, że do Ameryki przywiedli ją Hiszpanie.

CIEKAWOSTKA

Dynia może osiągać aż rekordową wagę 7000 kg

BOGACTWO ODMIAN DYNI

Wydawać, by się nam mogło, że dynia to dynia ;-). Duża, piękna, słoneczna jest jedna. Ale nie, są różne i to daje bogactwo wyboru zdrowia i smaku.

 

Rodzaje dyniowatych przysmaków:

 
Dynia makakronowa
Pochodzi z Ameryki. Jest słodka i szybko się rozgotowuje. Fajnie się kroi w paseczki. Dlatego jej nazwa tak specyficzna. Jest super alternatywą w kuchni jako składnik do sosów.

Jarrahdale
To specyficzna dynia, która ma zabarwienie zielonkawe, a miąższ jest w ciepłym kolorze pomarańczy. Idealna do deserów.

Dynia piżmowa – butternut
Od naszej hodowanej w Polsce różni się niewieloma szczegółami. Główną różnicą jest tutaj jej słodko orzechowy smak. Jest ona idealna do gulaszu, do potraw z curry. W zimnej piwnicy lub w lodówce można ją przechowywać nawet do 3 miesięcy.

Dynia Kumi – Kumi
Przywędrowała do nas aż od Maorysów. Ma także ciekawy wygląd. Jest zielona i ma paski ciemnozielone na skórce. Istnieje także jej odmiana pomarańczowa. Ma szerokie zastosowanie w kulinarii. Jej smak również ma w sobie orzechową nutę.

Sweet Dumpling
To dynia ozdobna. Przeznaczona głównie do faszerowania. Wygląda ciekawie ponieważ jest bardzo mała i ma paseczki ciemniejsze pomarańczowe lub zielone między „żeberkami” skórki.

Calabaza Squash
To ciekawa odmiana dyni zimowej z Ameryki. Ma delikatną strukturę, jest krucha. Barwę ma zawsze jaśniutką.

To tylko parę rodzajów warzywa niezwykle uroczego i smacznego. Przejdźmy do jej działania na nasze zdrowie i figurę.

SAMO ZDROWIE W SŁOŃCU POMARAŃCZOWEJ DYNI

  • Naukowcy odkryli, że substancja zawarta w dyni o nazwie chiro inozytol może skutecznie zastąpić insulinę
  • Dynia dzięki bogactwu beta- karotenu skutecznie hamuje procesy nowotworowe. Jest cudownym przeciwutleniaczem
  • Obniża poziom złego cholesterolu
  • Dynia zapobiega również chorobom układu krążenia, serca
  • Reguluje poziom ciśnienia tętniczego krwi
  • Dzięki bardzo dużej zawartości witaminy A chroni nasz wzrok, zapobiega zmianom w plamce żółtej oka, wzmacnia nasz wzrok

DYNIA, FIT CUDOWNE WARZYWO DLA FIGURY

Dynia dzięki dużej zawartości błonnika pokarmowego jest wspaniałym składnikiem diet, a dodatkowo ma zdolności odkwaszające. Dlatego wspaniale oczyszcza organizm.

Nie ma teraz już wątpliwości, ze dynia w okresie jesiennym jest niezastąpionym składnikiem, który wręcz obowiązkowo musi znaleźć się w naszym menu. Lekkie słodkie warzywo o z taką porcją zdrowia i fit właściwości to nasz numer jeden na jesień.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Substancje, których powinniśmy unikać po 30. roku życia Przepis na koktajl proteinowy Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Jesienna tarta z dyni i tofu Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych 9 rzeczy, których nie powinno się robić przed seksem Daktylowa tarta z kremem kokosowym Brownie z batatem i rodzynkami Pierniczki Fit Home Made Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Przepis na niskokaloryczną galaretkę z BCAA Pierniczki bez glutenu, bez laktozy i bez jajek Owsianka z jabłkiem i migdałami (bez laktozy) Fit ciasto z masła orzechowego Placki z płatków owsianych. Prosty przepis Anny Lewandowskiej Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Oto co Ewa Chodakowska poleca jeść na drugie śniadanie. Pięć przepisów Warzywne i owocowe sałatki poniżej 200 kcal Wegański sernik z awokado bez pieczenia Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie)

Popularne w tym tygodniu:

3 pomysły na obiad za 8 złotych z menu Ewy Chodakowskiej Daktylowa tarta z kremem kokosowym Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Sałatka na lunch z 4 składników, która syci aż do kolacji Smoothie, które oczyszcza jelito grube i wysmukla talię Brownie z batatem i rodzynkami Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Przepis na koktajl proteinowy Domowy budyń waniliowy - bez glutenu Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Substancje, których powinniśmy unikać po 30. roku życia