Przemiana materii, czym jest i czy mamy na nią wpływ?

Przemiana materii to określenie, które często słyszymy, gdy pojawia się temat odchudzania. Czasem nie do końca wiemy czym jest i dlaczego jest taka ważna. Jak działa ten proces i co zrobić, aby rzeczywiście był bardziej efektywny?

Definicja, czyli wyjaśniamy to zagadkowe pojęcie

Procesy metaboliczne zachodzą codziennie w naszym organizmie, a dokładniej w jego komórkach. Obejmują one całokształt mechanizmów biochemicznych związanych z przyswajaniem i trawieniem węglowodanów, tłuszczów i białek. Przemiana materii odpowiada za ich przetwarzanie w energię i wydalanie produktów ubocznych.

Już te dwa zdania dają nam pełny obraz definicji przemiany materii, którą w praktyce obarczamy winą za nasze zbędne kilogramy i brak zadowalających efektów w czasie diety. Niestety może ona różnić się u każdego z nas, więc wywołuje albo szybsze tempo „spalania kilogramów” i wtedy nadmiernie chudniemy, albo niestety spowolnia ten proces i to w efekcie sprzyja powstaniu boczków czy zwiększeniu objętości całego ciała.

Prosta i podstawowa zasada

Tempo metabolizmu nie zależy tylko od genów. Podstawą są nasze nawyki żywieniowe i styl życia. Jeśli wykluczymy większość błędów z naszego postępowania dietetycznego, to przemiana materii nabierze równowagi i szybciej dojdziemy do zadowalających efektów w odchudzaniu.

Zdrowe zasady sprzyjające przemianie materii:

  • Nie wychodź z domu bez śniadania. Po nocy, organizm budzi się pusty, trzeba dostarczyć mu paliwa, by mógł działać.
  • Aby skutecznie „podkręcić” metabolizm, polecam śniadania białkowo-tłuszczowe, czyli jajka w każdej możliwej postaci.
  • Świetnym dodatkiem do tego będzie awokado (pod koniec wpisu przepis na świetnie sprawdzającą się podczas odchudzania zdrową śniadaniową pastę).
  • Regularność posiłków to podstawa. Każdy organizm pracuje lepiej i prawidłowo spala, gdy dostarcza mu się posiłki co 3–4 godziny, co najmniej 4 razy dziennie.
  • Ćwicz!!! Pamiętaj, że nie liczy się intensywność ćwiczeń, ale ich regularność. Zamieniaj tłuszcz i odkładającą się tkankę na zdrowe i elastyczne mięśnie, które także są potrzebne, aby formować piękną i kształtną figurę.
  • Aby skutecznie przyspieszyć metabolizm, najlepiej rozpocząć dzień od treningu – wówczas przyspieszamy go na kolejne godziny dnia.
  • Pij, pij i pij. Przede wszystkim podstawa to woda! 1,5–2 litry dziennie. Woda to skuteczny przyspieszacz metabolizmu. Jej niedobór w naszym organizmie sprawia, że nie możemy schudnąć i mamy spowolnioną przemianę materii. Warto też sięgać po zieloną i czerwoną herbatę, rooibos oraz mięte.
  • Sen to podstawa, dlatego odpoczywaj, niech organizm w naturalny sposób się regeneruje. 7–8 godzin to podstawowa proporcja czasu na regulację apetytu i równowagę hormonalną, która także ma wpływ na przemianę materii.

Przemiana materii to skomplikowana maszyneria wewnątrz naszego organizmu. Odpowiada za całokształt procesów trawiennych, których efektem jest stan naszej wagi. Zastosujcie w praktyce powyższe rady – regularnie i wytrwale, a wtedy łatwiej będzie walczyć wam o piękną i zdrową sylwetkę.

Pasta na start dnia

Składniki

  • 1 awokado
  • 2 jajka
  • 2 łyżeczki soku z limonki lub cytryny
  • 1 łyżeczka oliwy z oliwek
  • 1 łyżeczka posiekanego szczypiorku lub pietruszki
  • kolendra
  • sól, pieprz

* pastę możemy zaostrzyć odrobiną cebulki

Przygotowanie

  • Jajko gotujemy na twardo. Obieramy, studzimy.
  • Jajko, awokado, sok z limonki, oliwę i szczypiorek lub pietruszkę rozgniatamy widelcem lub miksujemy blenderem.
  • Doprawiamy solą i pieprzem, mieszamy.
  • Podajemy posypane kolendrą, pietruszką lub szczypiorkiem.

Smacznego

Źródło: Trenerka Zdrowej Diety

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Diety i odchudzanie:

Glutaminian sodu – co warto wiedzieć. Bananowa owsianka | Szybki sposób! Najsłodszy dzień w roku – Tłusty Czwartek! UJEMNE KALORIE - hit matki natury! Rusz w końcu swoje tłuste dupsko, czyli odchudzanie dla opornych. Metoda małych kroków, czyli jak zacząć odchudzanie? Kortyzol – Hormon XXI wieku Fit ciasto marchewkowe Ta mikstura postawi cię na nogi Czy eliminacja pieczywa jest konieczna przy odchudzaniu? Kawa z awokado, która odchudza i podkręca metabolizm Jak pozbyć się toksyn z organizmu? Schudł 45 kilogramów, jedząc pizzę “Aby schudnąć, trzeba jeść!”. Wywiad z trenerką personalną Sylwią Szostak na temat roli cheat meal w odchudzaniu Owsianka z nasionami chia - śniadanie na płaski brzuch 8 sekretów skutecznego detoksu według Ewy Chodakowskiej Jedna łyżeczka dziennie pomaga spalić tłuszcz Czy warto zacząć dietę przed świętami? Pięć zaskakujących przyczyn spowolnionego metabolizmu Zapomnij o tłuszczu na brzuchu. Postaw na witaminowy koktajl odchudzający Pij go codziennie rano - możesz schudnąć nawet kilkanaście kilogramów w miesiąc! Tyle wody powinieneś pić, jeśli chcesz schudnąć Schudła 67 kilogramów. Metamorfoza Iwony Michalik Co jedzą szczupli ludzie na śniadanie?

Popularne w tym tygodniu:

Woda ananasowa na odchudzanie i dla zdrowszej tarczycy!